İnce Donanma Gemileri - 1
Önceki yazımda Osmanlı donanmasında geniş kullanım alanı bulmuş olan İnce Donanma’dan bahsetmeye çalışmıştım. Bugün de bu donanmayı oluşturan gemi sınıflarından bahsetmeye çalışacağım. Gemi türlerinin sayısal çokluğundan dolayı, okuyucuyu konudan uzaklaştırmamak adına yazımı iki bölüm halinde yayımlama kararı aldım.
Bazı araştırmacılar
yapıları itibari ile bazı küçük tekneleri de İnce Donanma teşkilatı içine dâhil
etmişlerdir. Biz burada konumuz gereği genel olarak kullanım alanları nehir ve
göller olan tekne çeşitlerini ele alacağız.
a) Aktarma:
Tuna nehrinde donanmaya refakat eden kürekli gemilerdi. Adını nehir kıyıları
arasında malzemeleri bir kıyıdan diğerine aktarmasından dolayı almıştır. Aynı
zamanda düşmandan ele geçirilen ve sancağı üzerinde denize paralel bırakılan
gemilere de bu adın verildiği görülmüştür.
Resim
1.3.1 Aktarma
b) Brolik:
Kıyılarda ve oldukça sığ sularda kolaylıkla hareket edebilen, 7-8 mürettebatı olan
gemilerdi. Asıl görevleri kıyı muhafazası olup, düşmana saldırmak için de
kullanılmıştır.
Resim
1.3.2 Brolik
c) Akabe: Adı,
Mısır’da inşa edildiği yer ile anılan kürekli ve yelkenli geminin yelkeni kare
şeklindeydi. Kıç üstünde kapalı bir güvertesi mevcuttu. Nakliye hizmetlerinde
kullanılmıştır.
Resim
1.3.3 Akabe
d) Kıyase:
Nil Kaptanlığı güzergâhında kullanılmış olup, baş tarafı kıça göre biraz daha
yüksek olan kare yelkenli teknelerdi. Nakliye amaçlı kullanılmıştır.
Resim
1.3.4 Kıyase
e) Cerim (Cerm): Nil Kaptanlığı güzergâhında kullanılmış olup, baş ve kıç tarafı
içeriye doğru hafif dönük olan ve Latin yelkene sahip gemilerdi. Nakliye amaçlı
kullanılmıştır.
Resim
1.3.5 Cerim
f) Gırab (Gırlaç): İki direkli, üçgen yelkenli olan bu gemilerin baş tarafının keskin bir
şekli vardı. Daha çok Dicle-Basra arasında nakliye amaçlı kullanılmıştır.
Resim
1.3.6 Gırab
g) Topçeker:
Nehirlerde kullanılan en önemli muharebe ve nakliye gemileridir. Savaşta
kullanılan ağır topların taşınması başlıca görevleri olmuştur. Karinaları diğer
gemilere göre taşıdıkları yükleri nedeniyle daha yüksektir.
Resim
1.3.7 Topçeker Gemisi
h) Kancabaş:
Baş ve kıç tarafları kanca gibi kıvrık olduğu için bu isim verilmiştir. Muhabere
ve muharebe özelliği de olan Kancabaş sınıfı tekneler yan yana gelerek nehir
üzerinde köprü vazifesi de görmüşlerdir. 12-13 oturaklı ve 28-30 mürettebatı
olan teknelerdi.
Resim
1.3.8 Kancabaş
i) Karamürsel:
Osmanlıların denizlerle ilk tanışmasının ardından Venedik ve Bizans
teknelerinden esinlenerek yapılmış ve Karamürsel Bey zamanında yapıldığı için
onun adıyla anılan teknelerdir. Osmanlı devletinin ilk donanması bu sınıf
gemilerden oluşmuştur. Sivri üçgen yelkenli ve yaklaşık
Resim
1.3.9 Karamürsel
j) Şayka (Çayka): Baş ve kıçları aynı hizada ve suya çok yakın olan hafif malzemeden
yapıldıkları için suya gömülseler bile batmayan teknelerdir. Özi, Dinyaper ve
Tuna nehirleriyle Karadeniz’de kullanılmıştır. Muhabere ve muharebe amaçlı
kullanımının yanında nehirlerde kıyılar arası geçiş maksatlı köprü vazifesi de
görmüştür. Uzunlukları 13-
Resim
1.3.10 Şayka
k) Kırlangıç:
Muharebe ve karakol hizmetleriyle Tuna ve civarındaki toprakların korunmasında kullanılmıştır.
Her biri 2-3 kürekle çekilen 10-16 oturaklı ve yaklaşık 100 mürettebat bulunan
teknelerdi.
Resim
1.3.11 Kırlangıç
l) Uskuna:
Yelkenli tekneler döneminden makineli gemiler zamanına kadar kullanılmıştır.
Resim
1.3.12 Uskuna
m) Şehtiye (Şitye): Sadece
yelken donanımıyla hareket eden iki direkli gemidir. Küçük olanlarının boyu 17,5
m ile
Resim
1.3.13 Şehtiye
n) Çamlıca Kayığı (Çam Gemisi): Adını yapımında kullanılan çam ağacından almıştır. Tuna
Nehri’nde daha çok lojistik hizmetlerde faydalanılan gemilerindendi.
o) Şalopa (Şalope, Çalope): Küçük yelkenli ve ambarsız olup muharebe maksatlı
kullanılmıştır.
Resim
1.3.14 Şalopa
p) Şahtur (Şehtur, Meşhuf): Tuna nehrinde kullanıldığını belirten araştırmacılar
varsa da genellikle Nil ve Fırat nehirlerinde kullanılmıştır. Teknesi ince
ağaçtan yapılmış üzeri tamamen zift ile kaplanmıştır. Kıçı oldukça sivri,
kürekleri kısaydı. Nil’de kullanılanları kare yelkenli diğerleri üçgen
yelkenliydi.
Resim
1.3.15 Şahtur
q) Çekeleve (Çekelve, Celbe): Genellikle askeri malzeme taşınmasında kullanılan iki
kısa direğe sahip Çekeleve ile yiyecek ve kereste taşındığı da görülmüştür.
Resim
1.3.16 Çekelve
r) Perkende (Pergende, Birgende, Pergandi, Perendi): Kürekle hareket ettirilen, yelken donanımı da yardımcı
aksam olarak kullanılan, boyu 22-27 m olan tekne de 18-19 çift kürekçi
bulunurdu. Baş taraflarında topları mevcut olup, sığ sularda büyük gemilere
manevra yaptırma, yedekte çektirme ve gerektiğinde ateş gemisi olarak
kullanılırdı.
Resim
1.3.17 Perkende
KAYNAKÇA
İdris
Bostan ve Salih Özbaran, Türk Denizcilik
Tarihi, Cilt-I, Deniz Basımevi Müdürlüğü, İstanbul, 2009.
Rasim
Ünlü, İnce Donanma, Deniz Basımevi
Müdürlüğü, İstanbul 2005.
Yorumlar
Yorum Gönder