İnce Donanma Gemileri - 2
a) Brik (Brig): Yelkenli gemilerin iki direkli ve tek güverteli olanıydı. Zamanının en hızlı gemileriydi. Her iki
direğinde dört köşeli yelken bulunurdu. Daimî kadrosu 75 kişi kadardı.
Resim
1.3.18 Brik
b) Fırkate (Fırkata, Firikate): Üzerinde 10-17 oturak bulunan teknenin uzun ve dar
kürekleri mevcuttu. Ayrıca yelkenleri vasıtasıyla seri hareket edebilen
gemilerdi. Yaklaşık 60-100 mürettebat görev yapardı. Güvertesi altında bir top
bataryası bulunur, gerektiğinde güverte üzerine çıkarılarak kullanılırdı.
Karakol ve muhabere görevlerinde kullanılmıştır.
Resim
1.3.19 Fırkate
c) Kalite (Kaliyata, Kalita): 16-18 oturaklı olan tekne de savaş zamanında 220
mürettebat bulunurdu. Geminin baş üstünde düşmanı takip ederken kullandığı topu
mevcuttu. Tuna’da kullanılan en büyük gemiydi. Genel görünümleri Kadırga’ları
andırırdı, savaşta en önde ve en ağır görevleri üstlenirlerdi. Bazı gemilerde
sancak ve iskelede de top bulunurdu. Hafif oldukları için muhabere ve takip
görevlerinde de kullanıldıkları görülmüştür.
Resim
1.3.20 Kalite
d) Ateş Kayığı: Muharebede
düşman gemilerini yakmak için kullanılmıştır. Yelken ile hareket etmesine
rağmen içindeki gemiciler sürati arttırmak için kürek de kullanmışlardır. Hedefe
yaklaşıldığında içinde bulunan gemiciler denize atlar ve yedekte getirdikleri
kayığa binerek uzaklaşırlardı. Bu gemilerle yaşanan en acı tecrübemiz Rus
Donanmasının ateş gemileri kullanarak Çeşme Limanı’nda donanmamızı yakmasıdır.
e) Navi: Ahşaptan
yapılma ve üç direkli gemilerdi.
Resim
1.3.21 Navi
f) Üstüaçık (Açıkı Tuna): Tuna Nehri’nde bu gemilere Büyük Açık adı da
verilmiştir. Nehirlerde genel nakliyat hizmetlerinde kullanılmışlardır.
Sıklıkla Belgrad’a Rusçuk ve Ziştovi’den un ve buğday taşımacılığında faydalanılmıştır.
Altı düz olduğu için sahile kolayca çekilebilen bu gemiler iki ton kadar yük,
3-4 at ve 8-10 yolcu taşıyabilirdi. 6 mürettebatı vardı, bazı
çeşitlerinde biri dümenci sekizi kürekçi olmak üzere 9 gemici bulunurdu.
Resim
1.3.22 Üstüaçık
g) At Kayığı:
Baş ve kıç tarafları rampalı ve taşıdığı hayvanların kaymaması için bu
rampalarda çıta bulunurdu. Başta ve kıçta olmak üzere toplamda 4 kürek ile
hareket ettirilirdi. Tımarlı sipahilerin bir kıyıdan diğerine naklinde
kullanılırlardı. Seferde binek, yük hayvanları ile ağırlık ve silahlar bu
gemilerle taşınırdı.
Resim
1.3.23 At Kayığı
h) Tonbaz (Tombaz, Dombaz): Yelken ve kürek ile hareket ettirilirdi. Nehirlerde
köprü dubası olarak kullanılan güvertesiz altı düz kayık olarak da tarif
edilmiştir.
i)
Duba: Yük taşımakta ve köprülerin ayaklarını oluşturmada
kullanılmışlardır. Baş ve kıç kısımları aynalıklı yapılmış olup, genellikle
üstü kapalı olarak inşa edilmiştir. Kullanım alanlarına göre su dubası, fener
dubası, top dubası, cephane dubası, köprü dubası, taş dubası vb. gibi
isimlendirilmiştir.
Resim
1.3.24 Duba
j)
Kelek: Derinliklerin az olması nedeniyle Dicle Nehri’nde zahire,
insan, hayvan ve eşya naklinde kullanılmışlardır. Akıntı sayesinde hareket eden
Kelek’ler istenilen mevkie varınca tulumlar indirilir ve tekneler kara yoluyla
geri gönderilirdi.
Resim
1.3.25 Kelek
k) Filika: Genellikle kürekle hareket ettirilen,
bazen yelkenle de kullanılabilen güvertesiz teknelerdir. Oturaklarında her biri
bir kürek çeken iki kürekçi bulunurdu. Oturak sayılarına göre Üç çifte, Beş
Çifte ve yedi Çifte diye sınıflandırılmıştır. Asli görevi büyük gemilerin
personelini kıyıya götürüp getirmekti. Aynı zamanda sahilden gemilere lojistik
destek de sağlardı.
Resim
1.3.26 Filika
l)
Sandal: Limanlarda yolcu taşıyan ve gezmede kullanılan, başı
ve kıçı aynı seviyede, çoğunlukla çift kürekle hareket eden kayıklardı. Kürek
sayısı 2-7 çift arasıda değişebilirdi. En küçük kayık olarak da bilinirdi.
Resim
1.3.27 Sandal
m) Piyade
Kayığı: Fırat nehrinde yolcu taşımacılığında kullanılmıştır.
n) Kotra: Tek
direkli ince gövdeli gemilerdi. Üçgen yelkene sahip olup oldukça hızlı hareket
ederlerdi. Muhabere ve muharebe amaçlı kullanılmışlardır.
Resim
1.3.28 Kotra
o)
Kik
(Gig): Baş ve kıç
tarafı birbirine benzeyen ve kürekle hareket ettirilen ihtiyaç durumunda
yelkende takılabilen teknelerdi. Asli görevleri personel taşımacılığı ve öğrencilerin
eğitimlerine yönelik olup üst rütbeli subaylara da tahsis edilmiştir.
Yarışmalarda da kullanılmıştır.
Resim
1.3.29 Kik
p)
Gambot: Top sayısı ve ateş gücü yüksek, üç direkli hızlı tekneler
genellikle karakol görevlerinde kullanılmışlardır.
Resim
1.3.30 Gambot
q) Gulet: İki
direği olan yelkenli teknelerdi.
Resim
1.3.31 Gulet
r) İşkampavya: Haberci
gemisi olarak kullanılmıştır. Gemilerde asker naklinde ve ağır işlerde
rahatlıkla kullanılabilen 13 oturaklı filika cinsi teknelerin en büyüğüdür.
Resim
1.3.32 İşkampavya
s) Pink: Donanmanın yardımcı sınıfı
gemilerindendi.
Resim
1.3.33 Pink
t) Yapısı ve kullanım alanları itibari ile İnce Donanma
gemisi sayılabilecek diğer tekneler aşağıda olduğu gibidir.
Mistika
(Mistiko): Üç direkli
ve yelkenli gemilerdir. Kıyı taşımacılığına yatkın tekneler olup nakliye
hizmetlerinde kullanılmışlardır.
Galyot: Küçük ve hafif nakliye gemisidir.
Geç (Keç)
Kayığı: Kürekli ve
yelkenli olabilen teknelerdi. Kıyılar arasında geçişi sağlamakta kullanılırdı.
Tersane-i Amire’de inşa ve tamirleri yapılan arka direği ön direğe nazaran daha
kısa olan teknelerdi.
Uçurma (Uçurtma): Altı düz, su çekimi çok az olan ve kürekle hareket
eden oldukça süratli teknelerdir. Tuna Nehri ve kollarında kullanılmıştır.
Zarbona: Özi, Dinyeper ve Tuna nehirlerinde kullanılan altı
düz, 20-50 arası savaşçı taşıyabilen teknelerdi. Şayka sınıfı teknelerin bir
çeşidi olarak da değerlendirilmiştir.
Çernik Kayığı: Osmanlının Rumeli’ye geçişi esnasında kullanmaya
başladığı daha sonra Tuna Nehri’ndeki geçişlerde kullanımına devam edilen
teknelerdi.
Avizo: Muharebe ve muhaberede kullanılan küçük fakat süratli
teknelerdi. Genellikle konvoylara refakat etmekte kullanılmışlardır.
Salapurya: Az su çekimi olan ve nakliyatta kullanılan teknelerdi.
Gabar: Nehirlerde işleyen büyük gemilerin
yükleme ve boşaltma işlerinde kullanılmışlardır. Kürek ve yelkenle hareket
ettirilirlerdi. Donanmada yelken dönemindeki yük ve nakliye gemilerinin önde
geleni olduğu söylenebilir.
Taş Gemisi: 16. ve 17. yüzyıllarda Tersane-i Amire’nin ve diğer
büyük inşaatların ihtiyaç duyduğu kereste ve taşları taşımak için
kullanılmıştır.
Menzil Kayığı: Haberleşmede kullanılan bir tür kayıktı.
Celiye: Özellikle Kızıldeniz’de hayvan naklinde kullanılmış bu
tekneler nehirlerde de nakliye amacıyla kullanılmıştır.
Borazan: Tuna’da zahire ve odun naklinde kullanılan üç ambarlı
teknelerdi.
Ayrıca bazı araştırmacılar yapılarından
dolayı; Marmara Kayığı, İzmir Kayığı, Su Kayığı, Kütük, İnebolu Kütüğü, Gagalı,
Pereme Kayığı, Tuz Kayığı, Vardakosta, Trandil, Taş Gemisi, Funda Kayığı, Çete
Kayığı, Varna Beşlisi ve Alamana Kayığı’nı da İnce Donanma tekneleri arasında
saymışlardır.
KAYNAKÇA
İdris
Bostan ve Salih Özbaran, Türk Denizcilik
Tarihi, Cilt-I, Deniz Basımevi Müdürlüğü, İstanbul, 2009.
Rasim
Ünlü, İnce Donanma, Deniz Basımevi
Müdürlüğü, İstanbul 2005.
Yüksel
Öcal, Kürek ve Yelken Döneminden Günümüze
Türk Bahriyesi, Deniz Basımevi Müdürlüğü, İstanbul 2008.
Yorumlar
Yorum Gönder